Uncategorized

Masjid Suleymaniye , Istanbul

20140508_173922

20140508_173455      20140508_173509

Boleh dikatakan saya kerap melewati masjid suleymaniye . Masjid ini dibina pada tahun 1550 dan siap keselurhannya pada tahun 1558 . Pada tahun 1766 masjid ini berlaku kerosakan akibat gempa bumi . 

Sedikit hikayat tentang pembinaan masjid ini :

Pada suatu malam sultan suleyman bermimpi bahawa Nabi Muhammad S.A.W menyuruhnya membina sebuah masjid dan menunjukkan kawasan yang perlu dibina itu . Apabila terjaga daripada tidur , Sultan menyuruh orangnya memanggil Mimar Sinan. Tapi, Sinan lambat bertemu sultan . 

“Kenapa kamu lambat datang ? “. Tanya sultan 

” Saya pergi tengok kawasan untuk membina masjid itu. Tuanku bermimpi bahawa Nabi Muhammad menyuruh membina masjid  “. Kata Sinan. 

” Bagaimana kamu tahu mimpi beta ini ? ” . Tanya sultan . 

” Saya ada bersama tuanku semasa dalam mimpi itu .” kata Sinan . 

Sultan menyuruh sinan membina masjid . Setelah itu , Sinan pergi dari situ dan   tidak berjumpa dengan sultan lagi dalam jangka masa  yang agak lama .  Sultan menyuruh orangnya memanggil sinan lagi. 

Sultan Shah dari Iran mendengar berita yang Sultan Suleyman mahu membina masjid tapi ambil masa agak lama prosesnya. Lalu , Sultan Iran memghantar sumbangan emas kepada Sultan Suleyman . Emas itu digunakan untuk modal membina masjid.

Cara Sultan Shah ini memperli kerajaan uthmaniyah yang ambil masa lama untuk siapkan masjid . 

” kenapa kamu lambat membina masjid ?” tanya sultan kepada Sinan.

” Saya sedang kuatkan tapak pembinaan supaya kukuh dan tidak rosak akibat gempa bumi . ” kata Sinan.

Lalu sultan memanggil tukang kayu untuk hancurkan emas pemberian Sultan Shah itu . Baginda tidak mahu emas itu . Emas itu dibuang ke dalam tapak pembinaan  Masjid Suleymaniye . 

Akhirnya pembinaan masjid itu siap sepenuhnya . 

 

 

Advertisements
Uncategorized

Bangunan Mandrasah Zaman Uthmaniyah

 

Ini madrasah zaman uthmaniyah. sudah lama cuba nak masuk kawasan ini tapi lalu waktu malam. Kebetulan lalu waktu siang singgah masjid fatih untuk solat asar. 

Semasa masuk kawasan pagar baru ternampak tulisan asrama lelaki tapi saya masuk dengan suami saya .

madrasah ini dijadikan asrama. Saya intai di celah pintu. Kawasan di dalam seperti filem sultan uthmaniyah. memang cantik. suasana uthmaniyah masih kekal.

Masjid besar- besar di Turki ini biasanya ada madrasah sekali di sekelilingnya . Bangunan yang masih kekal dan dijaga . 

Madrasah di bawah ini terletak di sebelah Masjid Fatih . 

medrese 1

Uncategorized

Budaya stokin

Apabila langkah masuk ke masjid orang turki memang berstokin . Bagi mereka kalau tidak berstokin nanti kotor .

Kita memang tidak berapa selesa memakai stokin selepas berwuduk dan masuk ke masjid kerana kaki akan berbau . Begitu juga saya . Biasanya saya akan lap kaki dengan tisu dan memakai stokin semula untuk melangkah ke dalam masjid .

sebaik saja sampai tempat khas wanita solat , saya betulkan stokin kerana memakainya terbalik . banyak mata pandang ke arah saya. Saya buat tak tahu saja dan terus menunaikan solat .

Masjid di turki memang bersih dan terjaga .

Saya tidak pasti ya kerana ini dengar secara lisan  – Mazhab Hanafi makruh jika tidak pakai stokin di dalam masjid/ surau .

Salam sayang

Yeni dogan

Istanbul

Uncategorized

Winter Barla

905840_656752647750642_3980705844633383416_o
Buku risale i nur disusun rapi didalam almari dinding

 

 

10496157_656762254416348_4768742375187006964_o
Di tingkap ini lah laluan Said Nursi untuk naik keatas pokok untuk berzikir sambil pandang kearah Tasik egidir

Hidup di kampung kadang tu saya rasa bosan , jadi saya dan suami akan ke tempat lain atau pekan lain untuk berubah angin .

esok kita ke Isparta . kata suami saya .

yahooooo!!!!

Bangun awal pagi dan sebaik saja selepas sarapan , kami ke stesen bas kampung untuk ke Isparta . Bas mula penuh dan tepat pada waktunya bas bergerak seperti biasa . Saya suka duduk di tepi tingkap sebab nak merakamkan gambar tanah ladang . Pada waktu itu musim sejuk jadi tiada aktiviti perladangan tapi permandangan petak – petak ladang itu cukup cantik bagaikan lukisan . Mata memang tidak jemu memandang petak ladang yang kosong itu . Terima kasih Allah kerana aku masih boleh melihat keindahan bumi ini .

Perjalanan ambil masa 1 jam dari kampung basmak ke Bandar Isparta . Bas akan lalu Universiti Suleyman Demiral dan hospital .Kebanyakkan turun di hospital.Tiba saja di pusat bandar , kami turun nak menuju ke kedai pakaian. Saya nak beli skrit labuh dan pakaian yang lain . Selepas itu, kami ke rumah Pak cik Hasan untuk menziarah mereka . Selepas minum teh , Kami berempat pergi piknik . Walaupun udara sejuk tapi masih nak piknik juga di luar .

Kami ke Pekan kecil Barla melalui Tasik egidir yang memukau pandangan saya .Hati saya berbunga kerana dapat jejak kaki ke Barla . Tempat Badiuzaman Said Nursi dibuang semasa zaman pemerintahan Mustafa Kemal .

Uncategorized

bermusafir ke rumah orang turki

3 Tips berkunjung ke rumah orang turki :

1. jaga kebersihan sekeliling kita contohnya kalau rasa rambut kita gugur , tolong kutip, kalau boleh pakai tudung atau anak tudung supaya rambut tak gugur. kalau mertua saya dia kata orang macam ini tak nak bawa masuk rumah dah .

2. masuk toilet / bilik air pakai selipar yang disediakan , jangan sikit pun kaki pijak lantai bilik mandi atau toilet , orang turki geli kalau tahu kita buat macam itu dan mereka tak suka kita pijak carpet rumah sebab tadi dah pijak lantai bilik mandi.

3. kalau nak makan kena alas dengan kain yang disediakan . Biasanya mereka bagi sofra . kalau makan atas meja tu alas dengan piring ya kalau nak makan makanan yang ada serpihan mungkin jatuh contohnya biskut .Orang turki tak suka kalau makanan yang kita makan jatuh tapi kita buat tak tahu saja