Uncategorized

Sambal petai Istanbul

Bekalan petai dari malaysia masih ada walaupun dah sebulan berlalu ... apa lagi perut lapar petai ada , ikan bilis ada ... projek sambal petai

 

Salam semua ,

Semalam masak sambal bilis petai. Memang lama tak makan petai ini . Ada dalam 3 tahun lebih juga . Balik malaysia tempoh hari beli petai bawa balik ke Istanbul .

Selain petai ada juga beli jantung pisang, mangga muda, pisang untuk digoreng , nangka, betik , jambu batu dan beberapa buah – buahan tropika yang lain. Main beli je yang penting buah tropika .

Ada yang beli dipasar malam masjid india dan pasar chow kit .

Suami saya orang turki dan pernah tinggal di Malaysia dalam 4 tahun lebih . Jadi dia makan petai sambal bilis ini tapi roti tak tinggal . Sambal bersama roti

 

Wassalam

 

coretan Istanbul

 

 

Advertisements
Uncategorized

bahasa turki

IMG_20140416_151336

Saya mula kenal bahasa turki pada tahun 2010 . Masa tu tahu merhaba ,  gunaydin , iyi aksamlar dan iyi geceler

Bahasa turki menjadi bahasa utama di Turkey . memang orang disini kurang sangat berbahasa inggeris  . Nasib- nasib lah jumpa orang tahu english .

nak tak nak kena belajar bahasa turki di sini . Bahasa turki banyak suffix . memang pening kepala sebab ada vowel lembut dan keras dah macam muzik pun ada .

Orang turki ni main cakap je dengan kita walaupun kita tak faham heheeee

Ben yiyorum – saya makan

Ben uyuyorum – saya tidur